Eind vorige maand bleek uit een poll van Harris dat 68 procent van de Amerikanen aangeeft dat de kennis van software niet voldoende is. Het gaat daarbij specifiek om de pakketten die ze voor het werk nodig hebben. Met deze en andere uitkomsten in de hand kan in Nederland ook kritisch gekeken worden naar de positie van de werknemer in zijn of haar homeoffice.
Software kennis op peil
Het komt niet alleen in VS voor, ook in Nederland gebeurt het dat een medewerker constateert tegen een probleem met een office applicatie aan te lopen. Als de helpfunctie geen oplossing biedt dat ligt het voor de hand een collega om hulp te vragen. Dit is zo gebruikelijk dat het amper opvalt dat bij de vraagsteller sprake is van een kennis hiaat. De kennis op peil brengen kan op verschillende manieren. Zeker bij de grotere organisaties zijn er programma’s voor zelfstudie en wordt ook bijgehouden wie daarvan gebruik maakt.
In de VS bestaan zelfstudie programma’s ook en het om de collega’s om hulp vragen is er ook normaal. Dat 68 procent aangeeft te weinig kennis van een veel gebruikt kantoor pakket te hebben is dan vreemd. Dat 35 procent aangeeft met meer dan twee applicaties moeite te hebben en daar hulp nodig heeft komt zelfs als onwenselijk over.
Homeoffice
Het hoge percentage is echter niet eerder opgevallen. Dat zal nu anders zijn, omdat zoveel mensen verplicht van huis uit moeten werken. Snel iets aan een collega vragen is in een 100 procent online omgeving tocht iets anders. De collega kan het op de computer van de collega die om hulp vraagt ook niet snel laten zien. Een desktop overnemen is om begrijpelijke redenen iets dat beter niet kan worden gedaan.
Hoe werknemers in Nederland het gebrek aan kennis wegwerken is nog weinig onderzocht. Helemaal de impact van thuiswerken bij het op peil brengen en houden van alle benodigde kennis. Voor sommigen is het aan de praat krijgen en houden van Teams of Zoom al een serieuze uitdaging. Dan is het wel echt veel gevraagd dat ze ook alle veelvoorkomende macro’s, shortkeys of koppelingen direct kunnen toepassen.
Hier ligt een schone taak voor werkgevers, HRM medewerkers maar nadrukkelijk ook de (remote) werkplekbeheerders. Ga eens wat vaker na of de gebruikte programma’s vragen oproepen. Als die zorg er toe leidt dat het ontbreken van software kennis geen issue meer is, heeft de werknemer in ieder geval minder stress. Dat is zoals bekend goed voor alle partijen